خرید تضمینی گندم زیر قیمت پیشنهادی ظلم به کشاورزان است


: 1239

عضو هیئت‌مدیره گندم کاران کشور با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم زیر قیمت پیشنهادی و بدون پرداخت به موقع ظلم به کشاورزان است، گفت: دولت باید با همراهی کشاورزان این رویه را اصلاح کند.


به گزارش غلات نیوز از مهر، محمدحسین خنکال  ضمن بیان اینکه عدم قیمت‌گذاری یکپارچه باعث سیاسی‌کاری در عرصه کشاورزی می‌شود، ابراز داشت: ابتدای سال ۹۷ قیمت گندم  ۱۴۷۰ تومان اعلام شد که بعد از اعتراض کشاورزان رئیس‌جمهور آن را ۱۶۰۰ تومان و درنهایت ۱۷۰۰ تومان تعیین کرد درصورتی‌که باقیمت پیشنهادی یعنی رقمی بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف فاحش وجود داشت.
وی تصریح کرد: کشاورزان به لحاظ بالا رفتن افزایش هزینه‌ها اعلام کردند که مبلغ ۱۷۰۰ تومانی نمی‌تواند برای کشاورز شرایطی را فراهم کند که به کار خود ادامه دهند و توجیه این امر هم قیمت ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ تومانی گندم در کشور همسایه است که عدم‌تغییر در این سیاست بیم انجام قاچاق گندم را افزایش می‌دهد.

تولید گندم باکیفیت در کالپوش؛ مصرف در سمنان
 عضو هیئت‌مدیره گندم کاران ضمن بیان اینکه با توجه به افزایش تولید ۱۰ تا ۱۵ درصدی گندم بازهم کشاورزان ۱۰ درصد کمتر از میزان گندم موجود خود را به دولت تحویل دادند و مابقی آن را به دامداری‌ها به‌صورت آزاد فروختند که خطری مهم متوجه دولت است، ابراز داشت: اگر دولت نتواند گندم موردنیاز را تا سقف ۱۱ میلیون تومان تأمین کند مجبور به واردات گندم می‌شود که برای هر تن باید ۲۰۰ دلار یعنی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنند.

خنکال بابیان اینکه در استان سمنان امروز تولید گندم در واحد سطح از هکتاری چهار و نیم تن به هکتاری شش و نیم افزایش‌یافته است اما چرا کارخانه آرد سمنان گندم موردنیاز خود را از سمنان، گرمسار و دامغان تأمین نمی‌کند؟ افزود: امروز گندم کالپوش توسط برخی افراد مستقیم خریداری و با کرایه کیلوگرمی ۱۰۰ تومان به سمنان فرستاده می‌شود اما موضوع این است که این گندم باکیفیت چرا در همین منطقه استفاده نمی‌شود؟ 

وی بابیان اینکه برای دو شهرستان شاهرود و میامی ۳۰ هزار تن گندم و آرد موردنیاز است، افزود: چرا وقتی ۴۵ تا ۵۰ هزار تن گندم در شرق استان تولید می‌شود باید باقیمت بالاتر به سمنان رفته و میزان مصرف غرب استان تأمین و سپس مازاد آن به شاهرود بازگردد؟ کرایه این رفت‌وبرگشت که از بیت‌المال می‌رود چه می‌شود؟ 

ضرورت تامین گندم موردنیاز کارخانه آرد شاهرود از شرق استان

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور ضمن بیان اینکه باکیفیت‌ترین گندم در استان سمنان در کالپوش تولید می‌شود، ابراز داشت: چرا سمنان گندم موردنیاز خود را از بخش مرکزی و بسطام خریداری نمی‌کند و چرا نیرو در کالپوش برای ارسال گندم به سمنان گماشته می‌شود تا گندم باکیفیت نصیب مرکز نشینان شود و شاهرود و میامی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم استان نباید آرد باکیفیت داشته باشند؟

خنکال در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد خانه کشاورز بر این منوال است که ابتدا گندم موردنیاز شاهرود و میامی که بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم هستند، تأمین شود و سپس سمنان گندم موردنیاز خود را از بخش کالپوش، بسطام و مرکزی به‌صورت توازن خریداری کند.

وی افزود: در وهله دوم انتظار می‌رود اگر مرغدار به‌صورت نقد گندم را تا ۲۵۰۰ خریداری می‌کند حداقل دولت همان ۱۷۰۰ را نقد از کشاورز بخرد، چرا مسئولان با مردم صادق نیستند؟ اخذ گندم بدون پرداخت به‌موقع پول ظلم به کشاورز است.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان بابیان اینکه معاون وزیر نیرو دستوری را تحت عنوان ضریب تعدیل آب برای استان سمنان صادر کرده که به آن اعتراضات زیادی شده است، ابراز داشت: این دستور بر این اصل است که در شاهرود و گرمسار دامغان و سمنان ۱۵.۱ درصد آب از اصل پروانه‌ها کم شود به‌عنوان‌مثال برای پروانه آب با شش هزار ساعت به بهانه بحران آب آن را تبدیل به سه هزار ساعت کردند و سپس برای تعادل بخشی چاه‌های آب‌ مجدد ۲۵ درصد کم شود همچنین باید ۱۵.۱ درصد از اصل پروانه نیز کاهش یابد! که برای این ظلم مضاعف به استاندار و ائمه جمعه نامه‌نگاری و توضیحاتی داده‌شده است.

آدرس ارتباطی ما

نشانی کارخانه :  شیراز ، کیلومتر 15 بزرگراه شیراز - سروستان

تلفن تماس: 37758399 / 37758333-071

واحد فروش : 09171179318 / 37758444-071

کنترل کیفیت : 37758396-071

نمابر : 37758277-071

ایمیل : kamranfars_flour.mill@yahoo.com